USArie.reismee.nl

Over de Alpen

Na het relaxte weekend in Appenzellerland en St. Gallen en een kort verblijf in een Zwitserse kolonie, Liechtenstein, gaat de trip echt Zwitserland in. De route is na Vaduz, de hoofdstad van het Fürstentum Liechtenstein makkelijk te volgen, langs de Rijn. Aan beide zijden is een dijkje gelegd. De oevers zijn verstevigd met basaltblokken. Ondanks het snelstromende modderige water heeft de rivier daardoor veel van z'n natuurlijke aantrekkingskracht verloren. Het vorstendom blijft dan wel verstoken van overstromingen zoals in 1927 toen het een grote watermassa was. Je moet er niet aan denken dat de kelders onder al die banken weer vol lopen. Behalve auto's schijnt men er ook veel zwart geld te parkeren.

Maar dit(kunst)matige landschap wordt ruimschoots goedgemaakt. Prachtige vergezichten op de groene en deels met sneeuw bedekte toppen van de Alpenvanaf de 'waterscheiding' van Oostenrijk en Zwitserland. Maar de rivier is toch ook wel mooi door het kolkende water dankzij de Dauerregen van de afgelopen 14 uur.Nat worden heeft ook veel voordelen.

In een mum van tijd ben ik in Chur. Dan begint het echte werk. http://www.mapmyride.com/route/ch/chur/808329396583

Een uur klimmen, niet al te steil, naar Malix en verder door naar Lenzerheide, een naam in mijn herinnering gegrift.

In de zeventiger jaren was de route via Chur naar het Lago Maggiore onze favoriet. Maar dan naar Bellinzona over de San Bernardino en lieten we markante namen als Parpan en Lenzerheide links liggen.

Nu is het andere koek. En die smaak wordt vooral bepaald door het vervoermiddel. De laatste klim lijkt na een kleine dag fietsen en vanuit Tiefencastel venijniger dan hij is. Zo'n 38 km nog naar de Col de Julier. http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Julier-Pass&qryMountainID=5393

Daarnade beloning, een fijne lange afdaling maar de vreugdewordt tochwat getemperd door de temperatuur . Inmiddels is het zeven uur enwaait er een frisse wind maar die zal ik zelf wel opwekken. Gelukkig is de fleecetrui niet voor niets mee gegaan.

Een interessante site over cols, waaronder de Julierspass: http://www.cyclingcols.com/ maakt bescheiden: steigingspercentage gemiddeld 4, nergens steiler dan 7,5 %. Maar wel 35 km lang.

Het hotel in Silz, voorbij Silva Plana heeft nog een kamertje; de hotelière verontschuldigt zich dat het maar drie bij drie is. Ik stel haar gerust: twee bij twee is ook goed. Als er maar een douche en een matras zijn. Een berg op klimmen maakt een mens tevreden.

(....eine Ausnahme sind die Holländer. Alles was nach einem Hügel aussieht, da japsen sie hoch...; op blz. 84 uit: Die spinnen, die Deutschen, door Dieter Baumann)

De volgende morgen, nauwelijks een half uur op pad, was ik weer matig tevreden; als ik een half uur verder had gereden was ik een prachtige jeugdherberg op een A-locatie 'binnengereden'. Die is in Maloja waar de weg ookdeaanduiding Pass heeft , maarhet hoogteverschilis alleen aan de Italiaanse kant.

Het gaat nu alleen maar bergaf, 40 kmlang,richting Chiavenna en Comomeer.

En dat is geen pretje...., om een uur of acht 's morgens. In de schaduw en met enige snelheid is het namelijk ijskoud.

Maar deze ontbering duurt niet lang want de gestadig klimmendezon krijgt de dalende fietser in het vizier... en ik het inmiddels opgewarmde Chiavenna.

Waar ze een kasteeltje hebben. En een kleine bibliotheek. En vier internetaansluitingen voor klanten.

Ik moet me identificeren, tekenen dat ik geen stoute dingen download en dan gaatde communicatie met de wijde wereldvan een leien dakje, zoals je er zoveel ziet hier.

Nieuwe stand:

Mooiste routes:

Mooiste route tot nu toe: Koblenz-Bingen. Hier Oberwesel.

1. Koblenz - Oberwesel - Bingen

2. Chur - Silva Plana (St. Moritz)

3. St. Gallen - Appenzell - Oberriet

4. Maloja - Chiavenna

5. Neckar Radweg (Horb - Rottweil)

Enkele vroege Rottweilers op de markt.

6. Heidelberg-Schwarzwald-Bodensee Radweg (gedeelte Nagold Radweg, tussen Pforzheim en Horb am Neckar)

7. Eiffel/Hunsrueck (bij Löf, Moezel)

8. Maasduinen (Arcen/Well)

Highlights:

1. Weekend Appenzell/St. Gallen, met Schlaf im Stroh en Flohmarkt en fietstoer

2. Watervallen bij Schaffhausen

3. Rottweil

4. Mainz

5. Beklimming Juliers Pass

Beste jeugdherberg:

1. Mainz (had als enige ook het boekingsformulier als inschrijvinbgsformulier klaar liggen) en een echte receptionist (David Lopez)

2. Bonn. Stuurt mijn vergeten Kulturtasche (zo noemen ze kennelijk een toilettas) na. Of misschien is het minder altruistisch. Zonder zo'n Kulturtasche bij collega's bivakkeren...!? is ook niet alles voor de kamergenoten.

3. St. Gallen. Veel (ongevraagde) info, niet algemeen maar goed getaxeerd dat een fietser dat wel eens zou willen weten.

Slechtste jeugdherberg:

1. Vaduz/ Schaan (Liechtenstein)

Plastic poppen in dienst, die op mensen leken. Maar het valt ook niet mee in het weekend te werken, misschien...

Misbruik hulpeloze fietser:

1. Fietsenmaker Höhn in Oberwesel. Repareert gebroken spaak voor ... 28 euri.

2. Alle hotels in Silva Plana. Zijn 'ausgebucht' als het een vermoeide fietser betreft die toch maar een nacht blijft en die budgettair niet interessant is. Zelfs als je om een suite vraagt.

En de arrogantie die eraf straalde. Krijg je dat na een dag knipmessend bewegen?

Op weg naar Silva Plana, nog twee hindernissen: de Julierspass (de ik 'neem') en de receptionisten van de hotels in Silva Plana (waar ik niet langs kom).

Hulpvaardigheid:

1. Twee loodgietsers uit Lenzerheide bij Chur, op weg naar huis, stoppen om een Duitse motorrijder met panne te helpen. Servus!

2. Familie Behrends, Villingendorf. Zeer attent.

Annelies

Weet je dat je de route van Kruistocht in spijkerbroek volgt ? Je moet het boek maar een keer lezen of de film kijken.

Damiën

Ik vind die trein het mooiste. Is dat een tandradbaan?
Net zoals bij Königswinter??
Hij is rood, zijn alle treinen in Duitsland rood?
Groetjes van Damiën