USArie.reismee.nl

Goede berg en Gutenberg: Mainz

Gutenberg, de man van het millennium in Duitsland. Het nieuwe millennium zal een andere winnaar krijgen want is z´n werk niet een beetje voor niks geweest? Fantastische computers, die de boekdrukkunst overbodig lijken te maken.

Deze computer komt tot nu toe als beste uit de test. Jeugdherberg Heidelberg. Alle toetsen doen het.

Nochtans, het Gutenberg museum in Mainz was zeer interessant.

Ook omdat er een meesterwerkje uit St. Gallen ligt, een stad waar ik over een week hoop te zijn..

In de vijftiende eeuw al schreef ene Johannes van Ems een geschiedenisboek, Chronik der Welt. De facsimile-drukken liggen er, evenals de twee oudste bijbels. En een serie machines, om het drukken makkelijker en sneller te maken.

Cultuur in Mainz is ook carnaval en omdat het er de tijd niet voor is, was ervoor in de plaats maar weer eens een bier- en wijnfeest ingericht, in het Volkspark. Zo groot dat ik er ´s avonds verdwaalde nadat ik een belangrijk (...) telefoontje met het thuisfront had gepleegd. Dat kwam niet alleen door het bier en de wijn, waarde lezer!!!

Via Worms naar Heidelberg. Worms = Maarten Luther en die stond er in vol ornaat in brons gegoten evenals wat vrienden en supporters. Velen met een kruis of bijbel in de hand, sommigen met een zwaard.

Ladenburg, een klein plaatsje bij Heidelberg, daatr kom ik bij toeval terecht. De weg vragen heeft als bijkomend voordeel dat je ook andere info krijgt, zoals over de toestand van die weg c.q. dat pad en mooie dingen onderweg.

Heidelberg

Waarschijnlijk gaan nu alle landkaarten en de TomTom weg, via de zeer informatieve levende TomTom kom je nog eens ergens. Woorden schieten tekort over L., dus googel indien je meer wilt weten.

Morgen is een rustdag, zo heet dat in het jargon. Dat wordt dus zeer vermoeiend, een stad als Heidelberg bekijken bij dertig graden en drommen toeristen opzij duwen om wat te kunnen zien. Ik ben beleefd en ga gewoon bij zo´n groepje achter een vlaggedrager staan. Leuke info krijg je.

En de Duitse humor begin ik ook te begrijpen: immer die Holländer, wenn si etwas sehen was einen Hügel ähnlich ist, japsen sie hoch....

Zoals naar het Schloss. Dat licht op een lekker steie berg.

Je kunt er ook heen met de tandradbaan....

Dat wordt hoch japsen.

De Neckar, op de achtergrond het Schloss Heidelberg waarheen je hoch kunt japsen.