Kilometerbeprijzing voor fietsers
Apetrots komt hij met het voorstel, de verkeersspecialist van de VVD: de fietser gaat ook per km betalen voor het gebruik van wegen en fietspaden.
‘Het is toch van de gekke dat een grote groep hardfietsende Nederlanders gratis van het openbare-wegennet gebruik maakt, terwijl de automobilist krom moet liggen: motorrijtuigenbelasting, accijns op brandstof en BPM, het loopt langzamerhand de spuigaten uit. En dan ook nog in de file staan. Terwijl de fietser nooit in de file staat en vaak voorkruipt, zoals bij spoorbomen.
Er zijn onevenredig veel voorzieningen nodig voor de fietser, terwijl daar bovenop komt dat de automobilist in zijn rijgenot wordt beperkt: niet kunnen inhalen omdat er een fietser rijdt, op kruispunten langer wachten voor de groene fietsersgolf. Drempels in het wegdek omdat de nonchalante fietser niet van hoge snelheden om zich heen houdt.
En het ergste van alles: de fietser wordt wettelijk doodgeknuffeld: de automobilist moet maar bewijzen dat hij voorzichtig reed, als het tot een incident is gekomen.
Daar komt bij dat de fietser een grote maatschappelijke kostenpost oplevert.
Ongevallen en ziekenhuisopnames - met dito kosten - leveren torenhoge statistieken op.
Daarnaast is - door het inademen van fijnstof - fietsen een zeer ongezonde bezigheid die dito medische aandacht en dus kosten vergt. (Overigens wordt dat fijnstof grotendeels veroorzaakt door de rijwielen met hulpmotor. Deze bromfiets scheidt meer rotzooi uit dan een vrachtwagen, maar dit terzijde).
Fietsendiefstallen leggen zo'n beslag op justitiële opsporingsdiensten dat men gelukkig begint te beseffen dat aan bv. voetbalhooligans meer aandacht moet worden gespendeerd.
Grachten worden volgegooid met oude wrakken zodat tijdig geruimd moet worden. Bruggen in Amsterdam worden ontsierd door geparkeerde karretjes die ook nog eens extra het diefachtige karakter van de Nederlander accentueren wat weer ten koste gaat van de komst van toeristen.
Ook is er een groep die zonodig, liefst met een geavanceerde mountainbike en engigszins dikbuikig, onze natuurterreinen door cosst, paden vernielt, wandelaars de stuipen op het lijf jaagt en de laatste korhoender uit de bossen verjaagt of op zijn minst stress bezorgt.
Tijd om de romantische benadering van het fenomeen frisse, gezonde, milieuvriendelijke wielrijder, te verlaten. Ook hier dient de vervuiler te betalen.
Natuurlijk wachten we de peiling van de Fietsersbond onder haar leden af. Want dat is democratie: geen achterkamertjes zegt De Telegraaf, die de bek wel wijd opentrok toen jarengeleden het referendum een wezenlijk deel van het landsbestuur zou worden.
Is het resultaat van de peiling door de Algemene Ned. Fietsers Bond (niet koninklijk, zoals de ANWB en de KNAC) negatief, dan wordt het voorstel niet ingediend, zegt Charlie Aptroot, verkeerspecalist van de grootste oppositiepartij. Want draagvlak, daar gaat het om, zegt de populaire volsvertegenwoordiger
Of moet de mening van de Algemene Nederlanders Wielrijders Bond (ANWB) gevraagd worden. Zij hebben immers 4.000.000 leden.
Daar ben ik ook lid van. Omdat ze zo'n fijne Wegenwacht hebben.
Ik heb gepeild onder 10 leden die ik ken. Alle 10 zijn ze lid geworden vanwege die Wegenwacht. Drie vonden het ook wel aardig dat er gratis routekaartjes waren.
En nu mogen al deze Nederlanders meepraten over een wetsvoorstel. Apetrots zijn ze.
Wie praat er nog over kloof tussen politiek en burger?
Reacties
Reageer
Laat een reactie achter!
- {{ error }}