USArie.reismee.nl

Van Bismarck, ND naar Yellowstone, WY

Bismarck, Noord-Dakota.

Een stad qua oppervlakte zo groot als Rotterdam. Ongeveer 65.000 inwoners.

Drie bruggen over de Missouri. Een ervan wordt vernieuwd. Dat komt door de publicitaire naschok van de ingestorte brug bij Minneapolis, enkele jaren geleden. (Die brug ligt er weer degelijk bij, zien we als we op de terugweg bij de tussenlanding een vlucht over de stad als bonus krijgen).

Bruggen hebben niet het eeuwige leven. Dat geldt ook voor de brug waarover dagelijks zo'n 30 goederentreinen van de BNSF gaan. Drie lokomotieven en zo'n 1500 meter aan wagons gaan door de stad voor ze de brug over gaan. En nog steeds moet de machinist op z'n hoorn blazen om zo ongelukken te voorkomen. Democratie wil dit want de bewoners kunnen stemmen over afschaffing van deze overbodige folklore. [URL=http://img254.imageshack.us/my.php?image=bismarckbrugbnsflocfr3.jpg][IMG]http://img254.imageshack.us/img254/3706/bismarckbrugbnsflocfr3.th.jpg[/IMG][/URL]

Goederenvervoer, vooral veel kolen, over de Missouri bij Bismarck door de Burlington Northern Santa Fé Railway (BNSF)

We waren te gast bij een Amerikaanse familie. Ongeveer tien dagen gastvrijheid op topniveau, in twee gedeeltes.

Daarbij krijgen we een aardig inkijkje in de Amerikaanse samenleving. Meer daarover later want we gaan enkele weken naar toeristische highlights. Al zien we in en rondom Bismarck ook veel interessants zoals het Heritage Center, het Capitool, de Lewis & Clark story in Washburn en een kringloopwinkel. De sportwinkel Scheels was op zichzelf al een attractie. Een geweer wilden ze mij echter niet verkopen. We kopen genoeg (zoals sportschoenen) om de Amerikaanse economie een kleine impuls te geven.

Later meer dus.

Yellowstone National Park ligt in het noord-westen van Wyoming en dat is zo'n 700 mijl reizen. De huurauto - een automaat - en de ruime Amerikaanse wegen met relatief weinig vrkeer maken dit een eenvoudige klus. Vrkeersdeelnmers die zich bovendien gedisciplineerd gedragen.

Beetje saai wel, na enkele uren al, golvend landschap, maar na een halve dag zijn we in Billings (Montana)en het logies in Laurel, tegenover het grootste spoorwegemplacement van NW USA bracht ons weer bij de sonore en indringende geluiden van de treinen. Het moet zo zijn: Laurel-humor, zonder Hardy deze keer.Maar op de eerste rang om voorkleinzoon en treinengek D.nog wat superlocomotieven digitaal te veroveren.

De wake-up call van zo'n rangerende 'lawaaimaker'. Op pad.

De National Geographic (June/July 2008): heeft als onderwerp Best of the great parks *)

Over Yellowstone: Go Big in the Greatest Wide Open (het nummer vinden we op terugweg op de luchthaven van Minneapolis-St. Paul)

Americans have always been captivated by great things. We're not talking flat screens or Viking ranbgs. We're talking skys and valleys, mountains and wildlife - the more oversized the better. In 1872 Ulysses Grant helped crystallize this sensibility when he protected our first national park, the 2,2 million acre Yellowstone. Then as now, the landscape was teeming with spouting geysers, bubbling hot pots, trophy trout, lurking grizzleys and free-roaming bisons, elk and moose. But those are just the initial attractions.

What brings visitors back, again and again, year after year, is the parks' astrinomical sense of scale. It's huge in the unequivocally American way and to feel it you need only take a few steps down a trail.

Etc.

Duidelijk, lijkt me. Weinig aan toe te voegen.[URL=http://img258.imageshack.us/my.php?image=teraasenbijmammothhsme7.jpg][IMG]http://img258.imageshack.us/img258/7941/teraasenbijmammothhsme7.th.jpg[/IMG][/URL]

Foto: Mammoth Hot Springs, 15 juni 2008 (meer foto's: zie fotoblok)

Het oudste nationale park ter wereld ( maakt haar faam waar. De geysers en de prachtige kleuren, daar kan geen IJsland of Van Gogh tegenop.

Sommige dieren laten zich niet zo goed zien als op de folder wordt beloofd, vooral de bruine beer laat het afweten. Maar een wolf enveel buffels zorgen voor een aangename invulling van het landschap dat voor een groot deel nog met sneeuw is bedekt. Die sneeuw is ook de reden dat we de Bear Tooth Pass niet kunnen nemen, het hoogtepunt en hoogste punt van een van de American Scenic Byways, de noord-oost-ingang van het park (er zijn vijf toegangswegen)

Road closed, ontdekten we dichtbij de ingang van het Yellowstone. Even niet opgelet, teveel blik op oneindig?want de signalering onderweg moet dit aangegeven hebben.

De omweg gaat via Cody. Maar het silhouet van de dichterbij komende besneeuwde bergen maken de reis alleen maar aangenamer. Cody laten we voorlopig links liggen al moet je er geweest zijn om te weten dat het een ... tourist-trap... of wat dan ook is. Buffalo Bill is niet gepatenteerd en dus overal. Met iedere hamburgerhap eet je iets Buffalo Bills.

Geen (voor)oordeel even.

Na Cody is het Buffalo-meer (..) een prachtige voorbode van het park. Verbazing, verwondering: prachtig allemaal, het meer, de slingerende wegen, de groene hellingen met de bomen die er - op grotere hoogt - soms uit zien alsof ze ternauwernood een brand hebben overleefd, met kort daarna erachter het grote Lake Yellowstone en daarachter weer de besneeuwde hellingen, weerspiegeld in het blauwe meer.

It's worthwile, de lange reis.

Een minpuntje is dat we moeten overnachten. Of beter: dat we nog een plaats moeten vinden. En dat heeft nog heel wat voeten in aarde.

Of je boekt lang vantevoren (een jaar minstens) of, om flexibel te kunnen zijn,je gaatop de bonnefooi. Hotels horen tot een grote groep (Xanterra) en hun reservringssysteem levert een plaatsje op aan de andere kant van het park.

Geen straf uiteraard om daar te komen. Hooguit een aanslag op je absorberingsvermogen.

-----

Meer foto's in het fotoblok.

*) The great eight uit de Nationa Geographic:

Bryce Canyon

Death Valley

Denali

Everglades

Daarnaast in dat nummer een artikel over de 6000 km lange Siberian Highway van Moskou naar Vladiwostok.