USArie.reismee.nl

In veel etappes naar Istrië en ook terug met horten en stoten

Hoofdmoot van dit uitstapje was een bezoek aan Istrië, het schiereiland in het noorden van Kroatië. We slaan onze tenten op in het appartement van vrienden uit Almelo.

Een eerder bezoek, toevalligaan dezelfde plaats - Medulin - was in 1976. Vers in het geheugen de zee-egels waardoor badschoenen nu tot de standaarduitrusting horen.

We nemen zes dagen voor de heenreis. De terugreis duurt nog langer omdat veel moois onze aandacht trekt.

Als vervoermiddel beschikken we over een VW-bus, ook al belangeloos beschikbaar gesteld. We gebruiken de bus als primitieve camper.

De heenreis is als volgt gereden en besteed:

1. Borne via de Sauerlandroute naar de Spessart (ten oosten van Frankfurt)

2. Bezoek aan Rothenburg o/d Tauber. Verder via de Romantische Strasse naar de omgeving Füssen.

3. De Zugspitzer is in nevelen gehuld en laten we links liggen. Via de Fernpass en Innsbruck de Brenner over. Omdat het nu matig weer is rijden we door tot Mauthen (Karinthië/Oostenrijk).

4. Via Kransjka Gora (en de Marteljuk watervallen) naar de omgeving van Skofja Loka (Slovenië)

5. Ljubljana per fiets verkend. Door naar Skocjan jama (een werelderfgoed-grot)

6. De grot bezocht. Gerelaxd (A. en E.) en naar Triëst gefietst (A.)

7. Via oud stadje Buzetop 'terp'naar Medulin.

Rondleiding door de eigenaren van het appartement die morgen naar huis gaan.

7tot 14. Medulin. Strand, zwemmen, stenen zoeken, fietsen etc.

Terug:

15. Via Limski fjord bij Rovinj, Triëst (eenvoudig lang de kustweg) en Udine (verkeer chaos) over de Plöckenpass naar ... Mauthen.

16. Via Lienz en Brunico naar Bolzano (Tirol). Verjaardag.

17. Over de Reschenpass naar St. Moritz. Via de Julierspass (de hoogste: 2284 m.) naar Thusis (Zwitserland, aan Rijn ten noorden van Chur). Splügenpass befietst.

18. Via Mala (kloof waar Hinterrhein doorgaat) bewandeld. Dan via Chur en Feldkirch naar de Bodensee (omgeving Lindau)

19/20. Bodensee (Wasserburg). Zwemmen, fietsen en lezen (Martin Walsers De springende fontein speelt zich - erg herkenbaar - hier af),Prachtstad (eiland)Lindau bekeken, o.m. Spielbúcher museum

21. Via Ravensburg en Weingarten naar Tübingen. Zeer fraaie middeleeuwse studentenstad.

22. Stutgart was het plan, maar de auto mag er wegens Umweltgesetz niet in. We gaan allerlei andere mooie dingen onderweg bekijken:

a. Maulbronn: klooster (Unesco-lijst)

b. Bruchsal: barokslot

c. Speyer: o.a. Dom

en rijden naar Bingen.

23. Fietsen naar Oberwesel. Geitenpad naar slot Schönburg.

24. Via Boppard, Rhens naar Koblenz. Na bezoek naar Gondorf (a/d/ Moezel)

25. Maria Laach, Vulkaaneiffel naar Altenahr.

26. Bonn (o.a. Haus der Geschichte a/d Museumsmeile, Adenauer Allee, Beethovenhuis, Rathaus), Dom en Altstadt Keulen. Partijbijeenkomst Die Linke (met Oscar Lafontaine). 's Avonds naar huis gereden.

Ellen heeft gezwommen in de...

1. Adriatische Zee (ca. 17 graden)

2. Bodensee (17)

4. Thusis - Monte Splugo

5. Friedrichshafen - Bregenz

6. Bingen - Oberwesel - Stomberg

7. Koblenz - Cochem

Temperatuur - behalve op de Monte Splugo - minimaal 23 graden.