USArie.reismee.nl

Groen, groener, groenst: de sagenlandroute.

Borne, het groene hart van Twente. Ik plagieer de eerste zin uit de folder. Daar vertrekken en nog even een brief aan je nieuwe bank op de bus doen: een groene bank. En TNT Post heeft ook nog een sticker met Groen, groener, groenst op haar brievenbus geplakt. Een brievenbus die vorig jaar al van kleur verschoot: van rood naar oranje. Misschienhad-ie al weetvan de koninklijke bonussen die de ING-top voor zichzelf bedacht heeft.Wat uiteindelijk leidt tot deze brievenbusactie.

Omgeving Saasveld.

Andere actie nu,de Sagenlandroute rijden.Op de fiets. Wat ben ik toch verantwoord bezig.

Gewoon de bordjes volgen. TomTom en kaart thuis laten. En anders is er nog altijd de zon...

Via een mooi coulissenlandschap, het handelsmerk van Twente en de Achterhoek,gaat het naar Saasveld. Een plaatsje dat bruist van de activiteiten. Nu stil maar in het weekend is het feest in Twente, vooral bij megadisco Bruins (neem daarom gerust uw puberende kleinkinderen mee naar de camping in Twente, het is er ondanks de fietsliefhebbers cool).

En zaterdag treedt de plaatselijke toneelvereniging Ernst en Luym op. De bezorgende groenteman heet Jan uit de Betuwe; in ieder geval komt de Elstar die hij me als ex-Betuwnaar (hij en ik) toestopt, uit die regio. Nog steeds lekker.

De route gaat het dorpje weer uit en gaat over een essenlandschap. Groen is het hier zeker: tot waar het oog kan zien: coniferen.

Ook coniferen.

Tsja, zegt een Pool die er aan het werk is, vraag en aanbod, hè. En hij moet er zelf om lachen; het bewijs dat integratie bij taal begint. Dat er 's zomers soms een giflucht in de buurt van dit andersoortige heggenlandschap hangt is hem onbekend. Een loyale medewerker. Soms is het handig dat taal tekort schiet.

Via enkele kastelen - want zo schijnen elkaar rakende, over de weg hangende bomen ook genoemd te worden (hier schiet mijn taalkennis tekort) - gaat de weg naar 't Stift, een buurtschap bij Weerselo.

Een kerkje, wat huizen, een restaurant en een oude eik op en rond een intieme binnenplaats. Een groepje fietsers, categorie grijze-golf. Ze gaan snel door want het restaurant is gesloten.

En dat allemaal op nog geen hectare. De ouwe eik wordt met kunst-en vliegwerk - volgens de houtje-touwtje methode - bij elkaar gehouden en het zal me niet verbazen als hijeind maart in een novemberstorm het loodje legt. U bent gewaarschuwd.

Linksaf, toont de groene pijl op het bordje. Naar Tubbergen, had ik in de voorbereiding al gezien (zie de link bij de vorige posting).

Daarna zijn de bordjes verdwenen. Of ik zie ze over het hoofd. Of ik rijd verkeerd. Wel LF21b, Herickhave-route, Kastelenoute IJssel-Ems (met daaronder: Let op deze route is 575 km lang). Ik let op en voorkom daarmee dat ik per ongeluk de Kastelenroue wil afmaken.

Ook zijn er allerlei nummers van een knooppuntenroute.

Bordjes buitelen over elkaar: ook knooppuntenroutes horen tot het arsenaal ... totdat GPS alles overbodig maakt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar Ik word er wel beduusd van, van al die bordjes, zoals de koeien die in de lente de stal uit mogen en dartelend op weg willen maar niet weten waarheen.

Het wordt me groen en geel voor de ogen maar dankzij de gele component, de zon,vind ik de weg terug naar Borne. Even vragen bij de VVV hoe en waar het miskan zijngegaan.

Ja, het routeboekje hebben ze en is te koop. 'Rijdt u vaker autoroutes' is nog de vraag.

Groen, groener, groenst. Wat was ich toch verantwoord bezig vandaag. Ik voel me echt een groentje.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bekijken/doen:

1. Tussen Fleringen en Tubbergen: de Kroeseboom, een van de oudste eiken van NL en door de plaatselijke smid met een ingenieus stangenstelsel op de been gehouden. Vormt van oudsher een kruispunt van wegen. Het KRO-programma Kruispunt sprong hierop in: http//www.katholieknederland.nl

2. Tubbergen: St. Pancratius basiliek en de ernaast gelegen uitspanning Raodhuus.

3. Op zaterdag is er een zwarte markt in Weerselo

4. Biologisch ijs: Olde Nije Weme, (hele week), een paar honderd meter achter de zwarte markt.

5. Voor wandelaars is er een prachtige korte wandeling rond het Molenven, vlak buiten Borne.

6. In de regio is er de hele zomer wel ergens een concours hippique; vaak in de 'achtertuin' van Olympisch en/of wereldkampioenen zoals Jeroen Dubbeldam of de gebroeders Schröder.

Reacties

Reacties

Martine

Wordt je gesponsord door de vvv van twente? Zeer uitnodigend verhaal.
*kastelen=kathedralen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!