USArie.reismee.nl

Leermomenten: van ijstijd naar tijd voor ijs.

Vrij krijgen van school om voor een zachter prijsje op een bounty-eiland van de zon te gaan genieten is er niet meer bij. De onderwijsinspectie stelt paal en perk aan de illegale vakantiepret en de school geeft - als het toch kan want elke regel heeft natuurlijk, vooral in NL, een uitzondering - een lading huiswerk mee.

In de stress die vakantie altijd vooraf gaat (en in feite voortduurt tot een week na beëindiging, zie http://www.edwinenmartine.com/joomla voor hun ingelaste relax-periode) worden die taken natuurlijk vergeten in te pakken. Dat ontdek je dan boven Kazachstan en als plichtsgetrouwe ouder rest je dan niets dan te berusten. Al is Kazachstan daarmee wel op de kaart gezet.

Voorbeeld nummer

Want de jeugdige deelnemers aan deze trip (Joris van 6 en Michel van 11/12 jaar) keren toch met veel kennis en nog meer vaardigheden verrijkt in NL terug.

Een paar grepen:

1. Geschiedenis en actualiteit: de ijstijd met nagelaten rotsen en tekeningen uit dat verleden (Historisch park bij Nong Khai). Door de Nederlands sprekende reisleiding wordt het fenomeen toegelicht. Hetzou de meest spraakmakendescène in de film van Al Gore kunnen zijn.

Om het begrip democratie kunnen we zelfs niet heen: de demonstraties in Bangkok, met de bezetting van het vliegveld en de logische 'hoezo'-vragen van de jongelui.

We moeten om Afghanistan heen vliegen: 'Er is toch niet overal oorlog', verzucht J., die even vergat dat we vlakbij de Brug der vriendschap tussen Laos en Thailand logeerden.

Uitleg over de rotstekeningen en de ijstijd.

2. Religie: buddhisme en moslims.

In het buddhistische beeldenpark bij Nong Khai

3. Aardrijkskunde: de route wordt op het scherm in de Airbus geprojecteerd. Veel landen passeren de revue. Helder weer toont diverse landschappen zoals het hooggebergte in Noord-Pakistan, de woestijnen in Uzbekistan. 'En Ukraïne is toch wel erg groot'. Berlijn bij avond ziet er prachtig uit, die grote vlek is vliegveld Tempelhof, van de luchtbrug uit het IJzeren Gordijn tijdperk???!

Het zonnestelsel entijdsverschil dring zich als vanzelf op.

Waar zijn we nu? wordt vaak gevraagd tijdens een verplaatsing per minivan en het kaartlezen wordt zo uitermate gemotiveerd beoefend. Is er een attractie langs de route? Alweer een tempel. Leuk, kun je die beklimmen? (even opgezocht: een van de didactisch principes is aansluiten bij het bekende)

Thuis gekomen horen we dat Rusland de gaskraan naar Ukraïne dicht draait en de oren worden gespitst.

4. Engels, een basisschoolvak. De 12-jarige 'durft' na drie weken zelf te onderhandelen in het Engels over z'n 'investeringen.' Zelfs na terugkomst een naijl-effect: bv. het woord jetlag.

5. Rekenen: wisselkoersen omrekenen is met sprongen vooruit gegaan sinds we op zoek waren naar een iPod. Zes mijl is nu echt tien kilometer (hoogte in het vliegtuig). Celsius en Fahrenheit wisselen elkaar op e monitor af. Bevolkingsdichtheid per km2 wordt besprken op een eenzaam gedeelte in midden-Thailand. (Bangladesh 800 en Mongolië 1,5 leer ook ik)

6. Lichamelijke opvoeding: heuvels beklimmen, trappen van tempels, tokkelen, zwemmen, snorkelen en vissen (in Nederland de grootste sport, toch?). Bij het tokkelen was deM. de enige die de upside-down houding aankon (zie ook: Engels)

Vissen in de golf van Thailand

7. Rijles (in Amerika vanaf je zestiende,in Th.vanaf ca. 12): de quad als veredelde driewieler, als voorbereiding op autorijden (zelfredzaamheid in NL)

8. Biologie: flora en fauna van 'Z.O.-Azië onderzocht (zie foto's). Zuurstofarmere lucht word al hijgend bergopwaarts ondervonden en besproken.

Biologie of verkeer? Een slang is zojuist overreden en toch verder overgestoken.

Googlen, of op school vragen: wat is dat?

Nederlandse Taal: Begrippen als monnikenwerk (oranje gekelde buddhisten aan het werk in de tuin). In feite teveel om op te noemen. Alle aspecten krijgen aandacht: begrijpend en technisch lezen, spellen, idioom, stellen (verhaal van Michel op http://www.edwinenmartine.com/joomla gepubliceerd in de Branch Thailand) en schrijven van kaarten en emails. Bijhouden van een dagboek, als opdracht van de reisleiding.

Muziek/zingen. Bv. dit:

We hadden helaas geen tijd voor de karaoke-bars in Bangkok.

Uiteindelijk hadden we ook weinig tijd om te lanterfanten. Of tijd voor een ijsje.Vaker een bounty.

Maar hetwordt wel een NEW HAPPY TOUR.

Martine

Thais:"bye bye" zegt Joris tegen wat Thaise schonen en vervolgens verklaard hij dat hij al zó goed Thais spreekt...

kap koen kap

ok, vergat ik even. kap koen kap

Edwin Kok

Dat is een leuk verslag;daar kan je mee thuis komen of op school !