USArie.reismee.nl

Tokkelen

Op onze culturele rondreis komen jong en oud volledig aan hun trekken. Zo nu en dan probeert Edwin wat op de gitaar te spelen (probeert,.... niet door z'n gebrekkige vaardigheden maar de mishandelde toestand waarin de meeste guesthouse gitars zich bevinden).

Een van de onverwachte spektakels is een als agent verklede fluitist (of balletdanser die ook fluit) die z'n kunsten opvoert midden op een kruising. Wapperende handgebaren, pirouettes, kleine stapjes en voortdurend de longen uit z'n lijf proberen te fluiten. Alleen dat laatste lukt tot onze verbazing niet. Maar scooter- en autorijders spelen het spel routineus mee, stoppen, rijden door en verspreiden een wolk aan uitlaatgassen ongeveer zoals een mooi rookgordijn op een podiumvan Lowlands tijdens een act van Coldplay laat zien.

We komen terug van iets wat bij Edwin en Martine herinneringen aan het festival in de polder, Lowlands oproept: Een tussenstop in Lok Som - omdat Sukothai toch wat ver is - breng onstijdens het sprokkelen van voedsel op een gigantisch plein waar muziek en dans het nuttigen van de gevarieerde maaltijd opluistert.

Sukothai doen we relatief kort aan op weg naar Chiang Mai. Een oude 'konigsstad'; je wordt toch even stil als je bedenkt dat duizenden jaren geleden al op deze manier gebouwd werd.

De laatst etappe, naar Chiang Mai, onderbreken we enkele keren voor eet- en plaspauzes. En weer valt het op dat de Thai in een mum van tijd heerlijke gerechten opdist, op een innemende manier z'n haar bst doet je het naa de zin te maken waarvoor je dan (bv. een lunch) met een peuleschil kunt betalen.

We kiezen in Chiang Mai voor een luxe hotel na alle ontberingen. Prince heet het, een ligbad en enkele zwembaden zijn onder meer de luxe die we ons gaan veroorloven. En behalve het eten is (dus) ook het vinden van logies een fluitje van een cent.

Het zwembad wordt dezelfd avond om ongeveer 20.30 uur ingewijd, de duiktechniek van Michel wordt van technische adviezen voorzien door onze zwemexpert (net als bij schans springen op de ski blijkt de afzet van wezenlijk belang, leren we in Thailand) en laat op de avond wordt er nog een detour gemaakt naar een nachtmarkt.

We zijn blij als het de volgende dag enkele druppels regent: de regnjas is niet voor niets meegesleept en ook in de toekomst blijft het gebied daadoor groen. Toch wel mooi omdat dit een gebied is waarvoor je terugkomt.

De plannen voor de komende drie dagen zijn zo uitgebreid (dwz de mogelijkheden) dat het moeilijk kiezen wordt.

Tokkelen in ieder geval.

' Wat is dat dan?' komt het in stereo (quadro?)uit vier monden.

We laten ons verrassen door de reisleiding.