USArie.reismee.nl

Nederlanders en fietsen

Deze keer geen lange-afstandsfietsers met volle bepakking, niet ver van de vriendschapsbrug tussen Thaland en Laos. Het is de Thai welbekend. Meestal Duitsers, Nederlanders of Scandinaviërs die op zo'n manier Z.O.-Azië (en veel meer) verkennen.

Nee, een qua leeftijd en outfit erg gemêleerd gezelschap met een mandje voorop waarin een fles water en zonnebrandolie.

De Thaise weggebruiker kijkt ervan op en er wordt vaak gezwaaid en minimaal geglimlacht.

Dat moeten wel Nederlander zijn.

Het links rijden gaat ons makkelijk af. Geen problemen zoals bij het busje met het stuur op een andere plaats. Het verkeer is bovendien relaxed al hebben we nauwelijks enige regel kunnen ontdekken behalve dat de meerderheid links houdt. (op de vluchtstrook van de snelweg werd overigens rustig tegen het verkeer ingereden, zelfs door auto's).

We gaan een beeldentuin bezoeken, niet zo maar wat sculptuurtjes waar de plaatselijke amateur beeldhouwer ooit furore mee wil maken maar indrukwekkende Buddha-beelden en allerlei figuren en ornamenten. Olifanten, draken en vissen waren mooi en groot. Overigens de laatste in levende lijve in de vijver van de 'tuin'. De foto's zijn tzt op http://www.edwinenmartine.com/joomla te zien.

Op de terugweg valt het gezelschap uiteen. Want er is voorkeur voor de markt, een oud-hollands spelletje (ooit uitgevonden in Nepal) of nog wat extra kilometers fietsen. Joris gaat met een Thais jochie een kaartspel spelen en houden dat een paar uur vol. Zij spreken elkaars taal.

Hetgeen niet zo goed lukt met de uitbater van ons guesthouse. Misverstanden stapelen zich op zodat we maar elders gaan eten om lekkernijen te krijgen die we ook daadwerkelijk bestellen.

Al hebben we in het nieuwe guesthouse toch de vertaalcomputer nodig om op te zoeken want potatoes sauté zijn. Dat Franse sauter heeft veel betekenissen.

We kiezen uit: poffen. Vozen staat er ook bij en de pas 12 geworden Michel vraagt zich af wat dat nou weer is.

Zelf opzoeken, zeg ik.

Geen tijd. Skip-bo is in het fianle stadium.

Helaas moeten we wel betalen*)

*)Speciaal voor mijn vaste lezer een cryptische zin.

Koen

Weer een mooi verhaal Arie. Je kunt het nog (cryptisch zijn) en ik snap het inderdaad niet! Ik zal de TV in de gaten houden. Zo'n bijzonder fietsspectakel moet toch wel op journaal komen (in Thailand)