USArie.reismee.nl

St. Gallen

Enkele Appenzeller biertjes waren er voor nodig om het te merken: ook deze JH ligt op een heuvel. De gewenning slaat kennelijk toe. Niet aan het bier overigens want na het bachanaal in Pforzheim komennu pasde volgende biertjes - niet geheel tegen mijn wil - tot mij: Kurt en Diana in St. Gallen hebben heerlijke zelfgemaakte koek en de Appenzeller, ´het beste bier van Zwitserland´.

Ik deel al snel hun mening en snap daarom niet waarom de Donaueschingse paardenspringers Heineken uit Nederland moeten laten overkomen ter opluistering van hun feestje.

De Trogenbähnli verbindt St. Gallen met Trogen. Rechtsonder de jeugdherberg.

Morgen zijn er nog negen andere wereldfietsers (voor het gemak reken ik me daar ook maar toe) en samen gaan we het Appenzellerland bekijken. Vandaag al een smakelijk voorproefje. Eerst een stukje Bodensee en dan de heuvels in.

Veel boerderijen met een zeer gemengd bedrijf, behalve de koeien en/of schapen veel fruitteelt. En nevenactiviteiten zoals de teelt van bloemen. Veel zelfbediening tot en met het snijden en betalen in een potje, langs de weg. Ook langs betrekkelijk drukke wegen.

Fantastisch weer bij deze tocht, in de verte al een paar toppen bedekt met sneeuw en achterom kijkend de Bodensee.

Ook bij St. Gallen kon je in een paar stappen of trappen bovenop een heuvelrug komen met een weids panorama over de stad en in de verte waarschijnlijk Friedrichstadt, waar Zeppelin ooit z'n vaartuig bouwde. Geen wonder, dit gebied moet je van bovenaf zien.

Stiftskirche in St. Gallen. De bijbehorende bibliotheek, met manuscripten uit de veertiende eeuw, staat op de wereldrgoedlijst van de UNESCO.