USArie.reismee.nl

Bonn (update, dwz leesbaar gemaakt op 16 september)

De voormalige hoofdstad van Duitsland. Veel regeringsgebouwen nog, een zoethoudertje voor de overstap door de regering-Kohl naar Berlijn. En een jeugdherberg met weer zo'n onding van een toetsenbord, ingegraven in een tafel maar wel met een toets waarop http:// , en eentje met www. erop, dat spaart tijd.

Tijd had ik ook om na de korte etappe van Keulen naar Bonn even een ommetje temaken langs een 50plus bestemmng, de Drachenfels. Echter geen draak gezien. Wel een Zahnradbahn waar je mee naar boven kunt. En terug. Een fraai uitzicht over de slingerende Rijn is de beloning.

De remmentest kan beginnen. Goedgekeurd.

Jeugdherbergen liggen meestal op een heuvel en dus was het weer klimmen geblazen. Nu drie km de Venusberg op, maar slechts  ca. 4 %.  De Drachenfels was teilweise 20 %.

Wat deed ik verder in Keulen?

Langs de Rijn richting Dom gelopen,  de gootste gothische kathedraal van Duitsland. Een mooie benadering van dit werelderfgoed is via het Hauptbahnhof met z'n fraai gevormde glazen dak. En de treinen die over drie parallelle bruggen over de Rijn binnen 'lopen'. ICE naast TGV en de rode Regionalbahn zorgt voor een vrolijke kleurschakering

Oud en nieuw wisselen elkaar vaker af. Voor het Römisches Germanisches Museum vertoont de jeugd z'n kunsten op skateboards. En verder zuidelijk langs de Rijn s een ongekende bouwwoede. Architectonische hoogstandjes compenseren de dominantie van  de wel hoge maar saaie wolkenkrabber van AXA.

Bonn is meer van de menselijke maat en een leuke stad om even doorheen  te banjeren. Er is ook een  zgn Museumsmeile, een straat met veel en interessante musea. Een paar uur lijkt me te weinig voor de grote tentoonstelling Rome en de barbaren. Nu alleen even tijd gehad cq genomen voor een geschiedenismuseum waar opvallend open en kritisch wordt teruggblikt op de WWII-periode.

Het eten inde JH was weer voortreffelijk. Een Duitse fietser heeft me nog van wat routetips voorzien.

Keulen, 26 augustus.

Zelf vraagt hij trouwens nooit de weg in NL. Traumaatje want hij werd ooit meerdere malen verkeerd gestuurd.

Willen jullie dit niet meer doen svp, vooral mensen in Edam en Zandvoort hebben het bij Andreas verbruid. Naar zijn toeristen-euro's kunnen we fluiten.

Bijna voor het zelfde effect zorgen pubers van een school uit Krefeld bij mij. Een nerveuze leraar of vrijwilliger heeft duidelijk niet gekozen voor deze jaaropening met z'n Schüler, ongewoon ongedisciplineerd voor Duitse begrippen. Ik heb de neiging om hem KidsCity aan te bevelen voor een volgende keer.

Maar JH Bonn kan niet kapot bij mij, zeker als men later de vergeten Kulturtasche*) opstuurt naar Heidelberg.

*) Duitse omschrijving voor toilettas.

Annelies

Nou dit verhaal is wel heel erg cryptisch.

Koen

Toch geen zonnesteek gehad of hallucinaties Arie?

Vul onderstaande velden in om een reactie te plaatsen op dit verhaal.