USArie.reismee.nl

Namaak

Arie is een beetje ziek. Dacht in korte broek door een grot te sluipen. Snipverkouwen. We blijven een dag extra in de Bavarian Inn.

Daar werkt een Bulgaarse in het restaurant. In het Yellowstone waren er ook veel Oost-Europeanen. Vooral uit de Ukra'ine. Ze rennen de benen uit hun lijf (of de longen, je eigentaal leer je af).

Vanmorgen ben ik wezen zwemmen. Mooi buitenbad, even gewacht tot de stofzuiger klaar was.

Daarna hebben we een korte route gereden. Het leek wel een reuzenslalom bij het ski'en.

Maar fantastische rotsformaties. De weg heette dan ook: Needles Highway.

Ook hebben we nog steentjes gezocht. En gevonden. Veel glazig gedoe. Arie keek ook een beetje glazig maar vond wel een paar mooie. Ik moet ze zelf in de koffer nemen, zegt hij want de douane wil geen artefacten of zoiets het land uit hebben.

Ze doen maar.

Toen zijn weeen pijl gaan kopen voor een jarige. Natuurlijk vergeten de koffer op te meten, dus misschien moeten we hem wel de plas overschieten, tot in de achtertuin van J.

Dat hebben we gedaan bij Crazy Horse. Omdat we alleen de lasershow konden zien en toen op moesten laseren, mochten we terugkomen van de aardige controleurs die allemaal zeggen: How are you doing today? en even later: Have a nice day, afternoon of evening.

Dat is gewoon een verademing. Want ALLE andere Amerikanen laten hun buikspreekpop zeggen: Have a nice day. Een popiejopietiepe doet er soms bij: your guys.

Mount Rushmore hebben we ook nog gezien, maar we hadden geen zin om alle dappere daden van de Amerikaanse leiders te gaan aanhoren.

Nu terug naar de Bavaria Inn en een beetje slapen. Want het is nog een lange dag. In Custer nog wat boordschappen doen. Leuk plaatsje, gisteren hebben we er 100 % Dakota buffalo vlees gegeten.

Even dit verhaal intikken, het mag van Mira. Zo heet de Bulgaarse stagiaire die ons eergisteren in het restaurant bediende en nu meekijkt in de Front office.

Ze snapt niet dat we nog nooit in Varna zijn geweest: 23 km strand. Ik moet maar weer eens met Arie praten. Want dit is allemaal mooi en bijzonder maar toch wel vermoeiend.

Lientje

Hebben jullie al bisons gezien??

arie

bisons alom:
-in het Roosevel NP bij Medora (ND)
-in het Yellowstone
-in het Custerpark heb je een specale Wildlife loop. Opa's die ezels voeren en zo de weg blokkeren maar uiteraard ook weer bisons en bambi's.
Onder de aanloop naar de spoorbrug aan de Mandan kant bij Bismarck zijn ook bambi's te over.
Het mooist eigenlijk: die grappige prairiedogs.