USArie.reismee.nl

Onder en boven water

Het is hier water alom.

Het water loopt me in de mond. Ik zie het lijstje met groenten en fruit van deze week van Het Groene Spoor (http://www.groenespoor.nl). alles van eigen erf wat de noeste werkers voor de klanten in petto hebben.

Net als onze gastvrouw ons de dampen aandoet met de zoveelste lekkere maaltijd. We moeten afstand bewaren ' want de keuken is te klein'. We kiezen voor niet in de weg lopen.

Water vult ook als een aquarium de tv-schermen. De weerslag van de snelle em onverschrokken reporter die bovenop het nieuws zit en dat zijn veel overstromingen. Daar tussendoor een waarschuwingsspotje hoe te handelen bij tornado's. Ik let goed op want hoewel het wat hyperig en hijgerig wordt gebracht - het is hier komkommertijd - Noord Dakota doet volop mee.

Sneeuw in Oregon en hitte in New York en Phoenix. Hoewel dat laatste vrij normaal is. Je beseft dat het land groot is en dan makkelijk de diverse weertypes kan herbergen.

Door dit alles wachten we een dag met de trip naar de ' family-roots': waar is het allemaal begonnen met de Bloedjes in Amerika. En wat is ervan geworden, de prairiefarm bij de Canadese grens?

Dat geeft wat meer tijd om een auto te huren en de policy van de verhuurders te doorgronden.

Bij vooraf boeken geeft dat geen problemen. Maar nu moet je vooral letten op de verzekering en van al die verzekeringen op de zgn LIS, de aansprakelijkheid naar derden.

Is meestal niet afgedekt en dan moet je weer een supplement nemen. Daarboven kun je het eigen risico afdekken zodat je later geen rekening krijgt dat een steen de onderkant van de Chrysler gehavend heeft.

En waarom je een airportfee van 80 dollar moet betalen als de maatschappij niet op het vliegveld is en wij vanuit een keurig family-home de huur willen regelen?

Gelukkig zijn er deze research vereisende zaken die de gestaag vallende regen doen vergeten. En de gastheer en -vrouw gaan graag even mee om de zaken af te handelen. Kan gelijktijdig met de reis naar de Mall, het overdekte winkelgebied met alles letterlijk onder 'e'en dak.

Morgen is het zover, de prairie in. De kust is veilgi, de tornado's houden zich gedeisd.

Martine en Edwin geven het goede voorbeeld. Ze zijn weer boven water, in Mongolie.

De steppe en de prairie. Does it make any difference?

Ja.

WalMart, Dodge en de Los Angeles Lakers.