USArie.reismee.nl

Naar de VS, is dat nou iets bijzonders?

We gaan naar Thailand of de Malledieven, Turkije of Cuba.

Maar zodra je naar Amerika gaat treedt er een merkwaardig mechanisme in werking; wat dat mechanisme is snap ik niet. Wel dat je iets heel bijzonders doet, een grote stap, sprong in het duister, kans op verdwalen, Bush, vaak overstappen, strenge douane. Je hebt toch wel lef om zoiets te doen.

En een weblog bijhouden, dat doe je toch niet als je naar Cuba gaat. Maar hier wel,dit is continuing breaking news...

Het stikt dan ook van de verhalen op het www over al die reisjes. De man die Crazy Horse aan het uithakken is (gewoon even googlen en je krijgt 10.000 hits), zijn levensgeschiedenis kan ik wel dromen. Arme kleinkinderen, die de laatste veren op het hoofd van Crazy Horse moeten uithakken; maarze krijgen allemaal een veer in hun r..t voor die enorme daadkracht.

Naar de VS.Jullie doen het toch maar. En dat op jullie leeftijd (...)

Nu kun je Ellen een flink portie lef niet ontzeggen. En ik loop vrolijk en trouw mee. En vergeet niet, het is leef-tijd!

Maar wat is dan het bijzondere van het bijzondere? Een omgekeerde cultuurschok zoals je die voelt als je de buitenwijk van New Dehli binnenkomt (en gauw weer verlaat?)

Het have-a-nice-day-imago?

De licht paranoide reacties opde grote klap, het einde van de onkwetsbaarheid van de Amerikanen? Het verkiezingscircus waar wij met argusogen naar kijken? Dat is dan democratie, een verworvenheid die zo nodig geëxporteerd moet worden?

Op de familiedag zijn wij even het gevierde middelpunt. Zeker toen het gerucht ging dat we zo'n maand of zes weg zouden blijven, ergens een huis huren en van daaruit de Amerikaanse ziel zouden gaan opgraven.

...naar een onderkomenkijken voor alle zekerheid; dit zie je nog veel in Indian territory (zoiets als de foto: Eemskanaaal, rand stad Groningen, 31 mei 2008)

We laten het maar even zo; communicatie is ingewikkelender en met meer ruis omgeven dan in de tijd van Maah Daah Hey, het indianenopperhoofd in Dakota, toen rooksignalen alles duidelijk maakten.

Gelukkig verschuift de aandacht snel naar de creatieve en uitdagende spelen die op de boerderij van Piet en Jannie zijn geïnstalleerd. Een net tussen twee balken over een morsige en mossige sloot spant de kroon.

En we ontmoeten elkaar weer in groten getale, altijd interessant, ook als blijkt dat hier en daar een kapsel gerestyled is en daardoor de herkenning wat langer duurt of een relatie geüpdate is. Het nieuwe vlees in de kuip wordt geproefd en smaakt. Wantlaat dat maar aan de bloedgroep over...

Zo ook 's middags met de barbecue, al hebben mijn papillen dat niet meegekregen.Want nu doet zich het gemis van de magneetzweefbaan toch wel voor. Hoe kom je uit de rand van de middle of nowhere weer in midden-Nederland wat met het Groningse aardgas wel een fluitje van een cent is.

DeTRANSRAPID (magneetzweefbaan)naar Groningen is van de baan (foto 30 mei 2008, de testbaan van Siemens in Meppen-Lathen, Duitsland)

Op tijd vertrekken, de TomTom aanzetten en karren maar. Langs plaatsjes als Gaarkeuken, Oude Willem en Norg. (toch leuker, die namen van Amerikaanse dorpjes als Strawberry, South Hearten Hot Springs).

... schone energie: rijdt op haver en gerst

Nog bijna een slang overreden wat al aangeeft dat het wilde westen overal is.

recht, langs de kortste weg oversteken svp, tussen Diever en Appelscha (1 juni 2008)

Wat is ver vraag ik me dan af?

Van Twente naar Lauwerzijlkoste me 6.5 uur., al was het vervoermiddel al in zwang in de nadagen vande trekschuit.

Naar New York gaat sneller.

Dus eigenlijk niets bijzonders!?

Maar toch is het wel een beetje spannend. Want altijd is het 'probleem': hoe kom ik optijd op het vliegveld? Want nu zijn de vrachtwagenchauffeurs (lees: -eigenaren) weer boos. Diesel is te duur. En anders wordt er wel een blik opengetrokken met seinwisselstoringen of gekantelde vrachtwagens.

Oplossing: belast vliegen veel zwaarder en maak dieselaccijns goedkoper.

Daadkracht regering: als we terugkomen (over drie weken!!!) moet dat geregeld zijn. VOC-mentaliteit. Wie heeft New York ook al weer gesticht? (antwoord: De Belgen, JP!!!)

Voor alle zekerheid gaan we huizen kijken bij Medora.