USArie.reismee.nl

De loting en andere voorbereidingen

1. Lees het boek van Charles Groenhuysen, Amerikanen zijn niet gek.Groenhuysen probeert - aldus de alliterrerende ondertitel, de dubbelhartige houding t.a.v. Bush en baseball, misdaad en miljonairs, kerken en casino's, porno en politiek te verklaren en vindt het allemaal zo gek nog niet. Zozeer zelfs dat ik hem verdenk een flinke subsidie gekregen te hebben zoals veel Hollywood-films het Amerikaanse to-be-proud-gevoel via slinkse subsidie-stromen uitdragen. Hoewel: In Amerika bestaan geen subsies... Officieel niet.

Dat is dan een vele cultuurverschillenet Europa. Een circus, veel acts... maar geen vangnet.

(Misschien krijgen we nog iets mee van die merkwaardige (vinden wij dan) aanloop naar de presidentsverkiezingen. Ellen en ik hebben een klein bedragje opzij gezet om een diner met een kandidaat te mogen bijwonen. Ze wil ook met Obama op de foto maar dat kost $ 500 extra).

2. Natuurlijk zijn er de internetfora waarvan ik USA4ALL en meer nog het Lonely Planet Forum erg informatief vindt. (zie linklijst).

De eerste iseen Nederlanders site, met deelnemers aan het forum diesoms ookin de USA wonen. Het LP Forum is van internationale origine en geeft veel goede details van 'locals'. Voor informatie over het Grand Canyon kun je bv. rekenen op een zekere Flagstuff...., juist ja,een studentuit Flagstaff.

3. Velen die ik ken gingen mij voor. Een deel bleef onder wie de ouders van AnneMarie, het reisdoel nu. Informatie en een warm welkom uit onverdachte hoek. En natuurlijk broers en zussen die de jump al eens maakten.

4. Praktische zaken regelen. De beste tijd?

April/mei? Riskant, het kan vriezen en dooien met het onvoorspelbare weertype op de prairie. Juni, nog niet te warm (want het landklimaat kan onbarmhartig toeslaan). Het wordt juni.

Eenhandige site om een vlucht te boeken is www.mobissimo.com. Vergelijkt alle aanbieders.

Even wat variëren met de vertreklocatie en data (het voorrecht van een 'rentenier') en zowaar blijkt Düsseldorf verreweg het makkelijkst (aanrijtijd) en goedkoopst (Amsterdam € 770, Duesseldorf € 557...). Toen even geloot tussen hen die ons weg willen brengen. De troostprijs, ophalen, is ook vergeven.

Foto: Mount Rushmore in de Achterhoek

Voor het Terra Cotta-leger (Xian, China) kun je naar het Provinciaal Museum in Assen. Is het niet makkelijker de attracties mobiel te maken? Bespaart heel wat gereis.

----------------

En dan nog wat dingetjes waarvoor ook lijstjes op internet te googlen zijn. Mocht je toevallig internet hebben dan kun je dat - the American way of life: veel eigen initiatief -wel vinden. Natuurlijk blijkt in Bismarck dat van we van alles vergeten zijn, maar de dollar is prettig geprijsd dus dat lost zichzelf wel op... En AnneMarie en Clemm zijn onze back up.

5. Alles geregeld, nog wat trainen: een beetje wandelen... pardon, hiken want het regent daar van de prachtige trails. Zoals ons werd toegestuurd het artikel: Badlands, good trail. The Maah Daah Hey Trail wordt beschreven en ik zie A. en C. er wel voor aan ons daar af te zetten en 14 mijl en 23 bisons verder weer op te pikken, voor we naar de rodeo gaan in Medora. Ik zet nu toch maar de GPS op m'n lijstjevan mee te nemen dingen want zo'n rodeo wil je nauurlijk niet missen.

6. Ter plaatse gaan we een auto huren. Een dag of tien met z' n tweeën op stap. Twijfel of Yellowstone door gaat want alle accommodaties die ik testte op beschikbaarheid waren vol.

Een campervan dan? Vraagme af of het lukt, de Amerikanen houden niet van klein(er) dan een meter of zeven. En om met een luxehotel (=RV) te gaan slepen...

Maar er blijven genoeg must-sees over. Het Roosevelt NP (waar ook die Trail is), de Badlands en de Black Hills, de Missouri die ten noorden van Bismarck erg breed is, Misschien blijven we daar hangen voor Ellen's dagelijkse zwemshot. Wat anders dan de Lauwer.

Dwars door Indianengebieden en via een zgn. Scenic Byway naar het zuiden en elke morgen een bad. Ik kijk toe want denk: kouwer dan de Lauwer, brrrrr.

En misschien komen we Edwin en Martine wel tegen die vorige week in oostelijke richting round the world zijn vertrokken, op deze global village. Columbus kwam immers ook ergens anders aan land dan verwacht...

Maar dat zou pas echt een verrassing zijn.