USArie.reismee.nl

Flabbergasted

Bergen rondom en in de winter nauwelijks onder de20 graden: voor fietstraining isdit gebied ideaal. De voorbereiding op het seizoen omvat echter meer.

Goedenmorgen ! Oei wat heb ik lekker geslapen tot 8.43 uur. Arie was nog even heel stil op de kamer, maar ik had geen zin om te reageren en het was goed. Iets voor negen ging ik er toch uit en Arie was al heel druk. Zijn fiets had hij al uit de motteballen gehaald en de auto gewassen.

...uit de mottenballen

Chuck en Rita waren al weg om te werken; het gewone leven gaat door. Onze broodjes kregen niet de tijd om oud te worden. Een handje home made muesli en toen nog een kopje koffie. Arie kwam toen binnen om een lege kan te vinden. Alles hebben we afgezocht om koffie te vinden. Onze gastvrouw en nicht van Arie dacht er goed aan te doen om de Koffie in de ijskast te leggen omdat het dan beter behouden blijft. Sja.... Nou dan gaan we toch koffie kopen.
Ik mag de fiets van Rita gebruiken als ik het aankan zegt ze. Nadat ie van het plafond geplukt is blijkt er veel stof op te zitten. De ketting moet in de olie. We wisten niet dat ie er zeker vijftien jaar hing. Snel heb ik de fiets gepoetst en zelfs de banden glommen weer. De testrit de straat in ging helemaal toppie. De fiets van Chuck was niet helemaal te repareren, dus hebben die maar weer teruggehangen. Vol plannen trokken we de stad in en het was ong. zes kilometer naar de giga supermarkt: Walmart. Onderweg kwamen we nog langs een doe-het-zelf zaak zoals formido en we gingen we daar ook even kijken. Banden plakken doet men hier niet, geloof ik want de winkel had geen bandenplak spullen in de verkoop.

Tucson, 20-02-2009, Edwin. Ik geef de pen door aan Arie deze keer. Hierbij.
-----

Kleine aanvulling: we overwegen een fietsmuseum in Tucson te openen. Een aantal collector's items vinden we aan het plafond van de garage in ons gastenverblijf.
Het gebied rond Tucson is een el dorado voor coureurs in training. Ook worden er enkele heel grote races georganiseerd.

In en buiten de stad: het 'logo'van Arizona, de saguaro.

De stad heeft 400 km aan bikelanes en bordjes met een fiets en tekst Share the road bereiden de Amerikanen voor op een autoloos tijdperk. Maar Chuck en Rita hebben de geneugten van het fietsen nog niet ontdekt of vinden het erg onpraktisch met deze grote afstanden.

De citybike, door mij gekocht in 2007 en hier gestald, ook op de parking lot aan het plafond - is nog in uitstekende conditie. De historische modellen rijden weliswaar maar de banden zijn nogal verweerd in dit droge klimaat en door ledigheid zodat de testfase voortijdig moest worden beëindigd. Een voorzichtige aanzet om te plakken strandde doordat men in heel Tucson niet wist dat een band reparabel is.

Lekke band? Je koopt gewooneen nieuwe fiets, Soms zou een nieuwwiel (met band) de oplossing moeten zijn tot we zowaar een zaak vonden met bandenplak.
De set bestaat uit: vijf plakkertjes, een stukje ruw metaal om de band op te schuren en een lading plastic om het geheel te verpakken.
Maar hoe haal je de buitenband eraf vraagt de Dutchman die wel vaker met dit bijltje heeft gehakt.

You just take a screwdriver, is het vanzelfsprekende antwoord van de hardware-boer, tussen iedere lettergreep een knauw aan z'n kauwgom gevend.
'Maar .... zegt de Dutchman die over enige bandenplakexpertise denkt te beschikken...
De hardware chief: Yes but of course you should know what you're doing. En hij gaat verder met z'n dagelijkse portie beweging van het kaakgewricht. Een schroevedraaier zal ook hier wel uitkomst bieden als de kauwgom uit allerlei holten van z'n gebit - dat niet in optimale staat is - gepurkt moet worden.

Tsja, dan ben je even 'flabbergasted'. De Amerikanen blijven ons in alles in lichtjaren vooruit. Maar hij kan het dak op. En de fietsen terug aan het plafond. Upside down. De wereld op z'n kop, zoals het soms hoort.

Tucson, 20-02-2009
Arie

------------------------

Activiteiten vandaag:
1. fietstest (zie boven)
2. Nike Air kopen (Edwin): $ 39,99
3. Koffie kopen. Rita had de koffie in de koelkast verborgen!
4. Door Tucson lopen met een fiets met lekke band.
5. Auto wassen
6. Eten in de Mall
7. Tweede hands boekwinkel (of beter: nieuwe boekwinkel met tweede hand boeken bezocht en gekocht: aantal boeken + cd's Dixie Chick.
8. Gezocht naar 8527 lego
9. Sportzaak bezocht met als kernvoorraad: alles op het gebied van hunting en fishing.
10. Wedstrijd Phoenix Suns bekeken.

PS. De fiets van Chuck is zondagmorgen in een cactusveld getest en doet het perfect. Foto's van deze monsterrit volgen. Topsnelheid van 20 mijl/uur bereikt.