USArie.reismee.nl

Chiricahua

Chiricahua NM
National Monument(NM) & National Parks (NP): dat is het summum op het gebied van natuur en cultuur in de USA.
Yellowstone en Grand Canyon, dat zijn bekende NP's.
Montezuma Castle (tussen Phoenix en Flagstaff) en de White Sands (sw New Mexico) zijn NM's.
Zo ook het Chiricahua.

OK, het Grand Canyon is adembenemend. En dat was aan Edwin te zien. Geweldig, vond ik ook de tweede keer. En eindelijk 'een diepgaand gesprek' met Edwin(merkte hij spits op)toen we een mooie afdaling maakten.

Het Chiricahua was voor mij tot op heden de grootste verrassing - ook na wat ik erover gelezen had (vooral op het Lonely Planet Forum). De prachtigste rotsformaties zijn te zien en - je kunt er zo maar tussen door lopen. 'Pinnacles' in allerlei vormen, vanuit de verte zijn het de lego-poppetjes bij de lego en duplo-blokken (n.b. de vertaalcomputer geeft pinakel voor pinnacle)
Daar moet je wel wat voor doen.

En dankzij de prachtige nieuwe vinding van Edwin, het hiken gingen we de paden op en lanen in.

Rotsformaties, hoe moet je ze typeren? En bewerkt door?

In gelijke stukken gezaagd, op elkaar gestapeld door reuzenhanden of toch moeder natuur? (OMG cq OMA zou de via Edwin tot mij gekomen uitroep in MSN-taal kunnen zijn. Bron: zijn oudste zoon).

Waarom zo weinig toeristen hier? Veel Canadezen (in verhouding) en een verdwaalde Nederlander. Canadezen uit Ontario die de vrieskou daar even inruilen voor zuid-Arizona waar het overigens 's nachts licht vriest.
Hun (Maple Leaf Country) antwoord: het ligt uit de route. Vegelijkbare grootheden als Bryce en Zion liggen op rij-afstand van Las Vegas of Salt Lake City. Goed bereikbaar dus per auto eventueel vooraf gegaan door een vlucht.
En zijn dus mooi in te voegen in de Hoe doe ik zw USA in twee weken zonder dag en nacht te rijden over Lord's Roads ('s Heeren wegen).

Meer informatie over deze diamant: http://www.nps.gov/chir

Kamperen kan in het NM en doen we met graagte. De hulpvaardigheid van de mensen is groot. Een extra dik matje voor in de tent van een Canadees echtpaar, koffie de volgende morgen, een bijna-hartverzakking van Edwin als hij dit bij het ontwaken hoort, gerust stellende woorden, een lift terug na de hike omhoog die - hoe kan het ook anders - eindigt bij een parking lot, door een echtpaar uit Tucson dat mij nog even de beste fietsroutes daar ontvouwt, we worden verwend.
Maar na twee dagen moeten we verder, uiteindelijk naar hetzelfde Tucson voor familiebezoek. En ondertussen moeten we Bisbee (koper en kunst, soort Silver City?) en Tombstone (shoot-out) checken. De planning blijft strak. De budgettering ook, het motel in Bisbee verlaagt de verlangde logiesprijs na stevige onderhandelingen door Edwin. van 80 naar 55 dollar. Met ALLE faciliteiten.Inclusief een klein beetje belasting.

Gegeten hebben we al onderweg.

In een klein plaatsje vroeg de koffie (in het gàààs station) om onze komst en toen zagen we hem: de Taco-zaak ernaast, dwz 50 stoffige meters verder, in eensoort filmdecorwaar zo 20 ruiters uit de stofwolken komen draven om de zaak te belegeren. Om dit voor te zijn gaan we snel naar binnen en plaatsen onze bestelling.

Bisbee, AZ.

17 febr. Mountain Time

Arie.

========

Edwin vervolgt:

....Daar komen we binnen in het cafeetje dat vanuit buiten gesloten lijkt. Gewapend met de koffie van de buurvrouw van het gáááás station begeven we ons richting bar. Het blijkt geen probleem te zijn om dat we doorverwezen zijn en direct ook maar taco's bestellen . Naast mij zit eenvrouw met Amerikaanse proporties en net zo gezellig. Ze stelt zich gelijk voor en bestelt een bud light. Euh zij moet echt wel rijden... Nouja toe maar.

De standaard vragen worden gesteld; when /why /where do you come from en how long do you stay. Ik overweeg een t-shirt te maken met de standaard antwoorden . Arie wil iedereen al vertellen dat we uit China komen. Boring ! Nog voor dat onze gezonde en heerlijke taco's op de bar geserveerd worden, komt er een neger bij onsaan de bar op een krukleunen. Ik vermeld het even zo om dat later blijkt dat het een best grote man is met een hese zachte stem en zoalsnog later blijkt net zulke zacht handen heeft als zijn karater warschijnlijk is. Als de andere deur van de kroeg open gaat zegt de bardame iets van' there are the cowbows'. De neger zegt dan lachend met zijn aardige stem : 'Oh oh, we'll havetrouble!' Vier heuse cowbowbows komen binnen . Stoer zoals ze zijn reageren ze er niet op en groeten de dame achter de bar. Zoals later blijkt zijn ze ook met de auto maar worden er al gauw wild turkeys besteld en bier. Een van de biljartende cowboys was zo compleet met zakdoek om en sporen aan zijn laarzen dat het leekalsof we in een western waren beland. Genieten dus.

Aan de wand hangt een bordje met de vrijvertaalde tekst : man gezocht die goed kan huis houden en kinderen vermaakt en een goed inkomen heeft. Helaas voldoen we niet aan de omschrijving. Toch wordt er om gelachen. De taco's waren heerlijk en ook nog van normale porties. We nemen tevreden afscheid van de mensen. Gauw maar op pad naar een nieuw motel. Het eerste is een kamer waar gerookt mag worden dus verder zoeken . De tweede is bingo. Na enig aandringen zakt de prijs en nemen we gauw intrek in de standaard motelkamer. Blij en moe ; de nacht bivakkeren in de mini suv is me wel erg slecht bevallen . De routine blijkt bij binnenkomst ;

1 ja er is koffie

2 ja er is ook een koelkast en een microwave.

3de koffers staan open op de bedden

4 dekleding wordt gewassen

5 douchen

6 tv aan.

7 laptop aan en inloggen

8. andere apparatuur met electriciteit vol laden*)

Regelmaat schept rust. En daar houden we van.

Laterz, Edwin

-------

*) De verloopstekker is ontvreemd. We moeten nu alternatief electriciteit tappen voor (het opladen van):

1. scheerapparaat

2. fotocamera

3. videocamera

4. telefoon

5. computer

6. diversen

Gebruiksaanwijzing voor het alternatief is:

1. Haal een aantal Amerikaanse stekkers 2/10 inch uit de muur

2. drapeer de Nederlandse stekker eromheen

3. zorg dat snoeren niet in het looppad liggen

Dat is alles.

Toegegeven: de eerste keer dachten we nog schroevedraaiers en tangen nodig te hebben die we bij de receptie met een ýou're welcome' konden meekrijgen. Overbodig dus.

A.

==============================================