USArie.reismee.nl

Vlaggemast

N.B. Translation in English and Jip and Janneke language in due time on this page

Er wapperen Veel vlaggetjes, het is vaak vrolijk in Amerika. Toch lijkt er een beetje de klad in te zitten sinds de vorige keren (4/2007 en 6/2008) dat ik de plas over was. De kredietcrisis of Obama?
Over de nieuwe president is de euforie nog niet geweken. Winkels op vliegvelden puilen uit van de parafernalia van de 'verlosser'en mensen die je spreekt weten ook wel dat hij geen ijzer met handen gaat breken maar dat alles wel eerlijker en transparanter wordt.
Minder vlaggen dus.

Maar Flagstaff is er nog steeds, het uit de kluiten gegroeide dorp waar de nieuwe settlers een vlaggemast plantten als 'landmark'. Universiteitsstad, station van de Amtrak tusssen Chicago en L.A. en meer nog doorgangsplaats van tientallen kilometers goederenwagons per dag.

Ik besluit snel aan de sirenes die dit spektakel vooraf gaan te wennen. Edwin is echter allergisch voor rinkelende spoorwegovergangen en waarschijnlijk ook de geluiden van de BNSF-geweld.*) De komende nacht wordt zijn vuurproef.

We arriveren wat verlaat inhet GC ostel,

Het Oak Creek Canyon lag er prachtig bij en ook Sedona mocht de zich snel als kunstkenner manifesterende Edwin bekoren. De foto's ervan zijn prachtig en voor het fototoestel is er ook een professionele ruimte in de auto waarvan we ontdekten dat we hem (haar?) als kampeerwagen kunnen gebruiken door de achterbank neer te klappen. Het online geboekte compact karretje is echt groot uitgevallen, waarschijnlijk is dit type sinds de omvallende banken niet zo populair meer. Maar goede stoel(en) en dat is na een 13 uurs vliegreis en een aanvaring met een auto voor vertrek toch wel wat aangenamer (denk ik).

Van Phoenix naar Flagstaff is van 25 naar 7 graden en van een paar honderd tot zo'n 2400 meter hoogte.
Montezuma Castle, met indianenwoningen in de rotsen, doe we aan en Hwy 89A - de veronachtzaamde scenic byway Oak Creek Canyon - veronachtzaamd door mensen die zich naar het Grand Canyon haasten, of het buitenissige Sedona met zijn kunst en retirees willen zien.
Te weinig tijd voor een hike door/in Slide Rock Canyon, maar we kunnen morgen ihalen op onze rustdag.
Winkelen, recupereren en hiken en 's avonds naar de Mexicaan met iemand die bij het Grand Canyon werkt en ik destijds ontmoette.

Terwijl ik dit tik bereid Edwin een gezonde maaltijd in de keuken van het hostel. Veel gelach en gepraat.
De rollen zijn verdeeld. Moet-ie ook maar niet voortdurend een uitleg in het Engels over z'n naam geven... Laat het dan zien, zei dus de wakkere mede-hosteler Annemarie uit Denemarken.

Maar de wifi doet het (nog) niet. Wachten op betere tijden of overtikken op de hostelcomputer die aangesloten is.

Kan Edwin er nog wel bij hebben in z'n taakverdeling.

Te verwachten in Edwin's verhaal de volgende items:
- koken van .... (mij onbekend gewas); - waar laat ik m'n fototoestel; - geweldig die rotsen; mooie kaarsen in Sedona
(we weten van elkaar niet wat we schrijven)

*)BNSF = Burlington Northern Santa Fé railway
--------

KORT AMERIKAANS

Acties van motels ivm de credietcrisis: Twee bedden halen, drie betalen (dat was in Amsterdams hotel Nickel) . En in Phoenix: 2 bedden en 4 krijgen (Motel6).
----.